torsdag 21. januar 2016

I kjent farvann 21-24.1

Torsdag 21.1 Key West

Dagen i dag har gått med til gatelangs sliting i Key West. Ingen ting har endret seg siden sist. Hippiene er like grå og slitte, stemningen er like høy, sangene like skrålete og barene proppfulle allerede klokken 11.00. Første dagen med sol og varme, men nå ved avreise trekker skyene seg sammen så det blir neppe noe av Key West sin verdenskjente solnedgang. Men alle hadde samlet seg til Sunset Celebration selv om man ikke kunne se den.

Highlights i Key West: Southern Most point, Southernmost on the Beach, (vårt gamle hotell), Little White House, Harbour Walk og Duval Street.
Eduardo Gato Guest House hvor vi alltid har hatt lyst til å bo

Sjefene på havna

Rutetiden for Havana Special, toget som engang gikk til Cuba fra Key West

Fredag 22.1  Ombord hele dagen
Idag skal vi holde oss i Mexico-Gulfen hele dagen. Det regner i byger, så vi ser ikke Cuba som vi akkurat nå passerer forbi. Men det er varmt og godt så vi skal nok få hvilt oss gjennom dagen.
Livet ombord er ikke akkurat slitsomt. Dagen starter med at Aftenposten kommer på døren vår.

På 8007 henger VG i blått nett på dørklinken. Fruene starter ofte med trim på 10ende dekk med utsikt fra elipsemaskinen over havet eller hvor det nå måtte være skipet velger å legge til. Sporty som vi er tar vi trappen ned til femte hvor en armada av kelnere står klar til å servere frokost. Så skal dagens program og utfordringer utføres.

Av og til serveres lunsj ombord, andre ganger i land. Vi kan få kanapeer på rommet kl 16.00, eller vi kan få afternoon-tea på øverste dekk, eller begge deler.
Teatime med Cupcake buffet

Innimellom spiller vi Gruble og slår fast at vi er relativt tomme i hodet. Vi har også Yatzy og kortstokk, så det er nesten som å være på en hytte. Forskjellen består i at vi trenger ikke stille til kjøkkentjeneste for så er det plutselig middag i en av 4 restauranter og slik går no dagan....

Lørdag 23.1 Cozumel

Det er tredje gang vi er her på Cozumel, og nok en gang slår vi fast at det er begrenset hvor spennende denne destinasjonen er.
Byen på Cozumel

Etter en runde på byens gate tok vi taxi til Chankanaab Beach Park. Der kikket vi litt på fisk og fugl og krypdyr,
Amerikansk krokodille, til forskjell fra Floridas alligatorer

samt oppsett av byer slik de forskjellige urbefolkningene levde i dette og andre områder i Mexico.
Olmec, Toltec, Aztec, Maya....

Vi la spesielt merke til treet som spredte greinene nedover mot bakken slik at det ble som et naturlig gjerde. Vi døpte vi det til gjerdetre, men det har sikkert et mer offisielt navn.
Gjerdetre med giganthode

Vi gikk innom byens supermarked og fikk med oss 2 Leon som er vårt yndlingsøl fra Mexico. En viktig aktivitet i land er å besøke steder som har gratis WiFi, og da ser det slik ut:

Problemet er at vi er plaget med dårlig vær (mye vind) og kan ikke foreta oss det som er meningen  at man gjør her, nemlig sol, bad og snorkling. Og Andresen som har fått ny dykkemaske med styrke til jul......

Søndag 24.1 Costa Maya
Søndagen starter med strålende sol og rolige vindforhold så nå begynner det å minne om ferie. Den første av utfluktene med båten sto på programmet i dag, og vi fikk anledning til å føle oss som virkelige cruiseturister, der vi i flokk fulgte vår guide Reggie som gikk foran med flagg. Vi fikk også anledning til å føle oss unge å spreke ihvertfall sammenlignet med de andre turistene i gruppen...
Utflukten gikk til Mayaruinene i Chacchoben (Som betyr rød mais på mayaspråket) Ruinene bestod av en serie templer, hvorav det største var bygget oppe på en stor kunstig høyde. Alle mayatempler er oftest bygget i forhold til bestemte astronomiske forhold, og her var det slik at solen sto rett over hovedtemplet ved vintersolverv, den 21 desember. Ruinene er godt satt i stand, noe som må til siden jungelen tar tilbake en hvilken som helst bygning i løpet av en generasjon. Disse bygningene ble funnet i 1972 og var restaurert tidlig på nitti-tallet.

Resten av dagen tilbringes i havnen, hvor Marit benyttet det store svømmebassenget

til en lang svømmetur, deretter på skipet og imorgen befinner vi oss i Belize.