mandag 1. februar 2016

30.1-31.1 Panamakanalen

Lørdag 30.1 Gjennom Panamakanalen ombord på Regatta
Lørdagen ble tilbrakt ombord på skipet mens vi passerte Panamakanalen. Vi begynte om morgenen med å seile inn fra Colon til de første slusene i Gatun.

De er det tre av som tar oss de 27 meterne opp til den kunstige Gatun-sjøen. Vi fikk også tatt et blikk på de nye slusene som er under bygging som skal utgjøre et helt nytt løp i kanalen.

De er noe forsinket men skal åpne senere i år etter 9 års bygging. Den originale kanalen ble bygget på 10 år så det har ikke gått så mye fremover. Vi cruiset så over sjøen i en kø med andre skip,

hovedsaklig containerskip og bulkskip. Etter å ha seilt under den nye 'Puente Centenario',

hvor vi tok lunsjpausen,

kom vi til Pedro Miguel slusen, og deretter til de to slusene i Miraflores. helt til slutt seilte vi under 'The Bridge of the Americas'

som har gitt navn til hele cruiset vårt. Det var fra den sto ferdig på 60-talle den eneste broa over kanalen. Nå kunne vi også se skylinen til Panama City vokse frem, en imponerende lang rekke med høyhus,

noe den andre byene i mellomamerika har hatt lite av.

Båten la til i Fuerte Amador en liten Aker Brygge-aktig marina hvor vi kunne ta en tur i land å se an Panamas kveldsliv.

Det vanket sertifikat for å ha krysset Panamakanalen!


Søndag 31.1 Fuerte Amador, Panama
Ettersom vi krysset kontinentet med båt i går så sto tog for tur i dag. Jernbanen ble anlagt før kanalen for å frakte gods fra den ene til den andre siden, og sto ferdig omtrent samtidig med hovedbanen i Norge.

Vi tok toget fra Balboa og etter omkring 90 minutter hadde vi utført verdens korteste (og eldste) transkontinentale togtur! Fra stasjonen i Colon gikk det buss til sluseanlegget i Gatun hvor vi kunne se båtene passere på svært nært hold. Man må ikke dra dit for å følge med, man kan sjekke her!


Det er en effektiv 24/7 operasjon og bidrar med adskillige milliarder til statskassa i Panama. Disse gamle slusene er avhengige av små elektriske lokomotiver (kalt muldyr) for å holde båtene stabilt i slusene.


De nye slusene vil kun ha slepebåter til å gjøre samme jobben. Så var det buss tilbake hvor vi fikk sett litt på Panama bys skyline igjen. Det ble dessverre ikke tid til et besøk i gamle Panama by, det får bli neste gang...
Men vi rakk å prøve det lokale ølet, som denne gang var Panama og Balboa, hvorav alle stemte på det sistrnevnte som det beste.

Balboa er navnet på valutaen også (oppkalt etter conquistadoren som først fikk øye på stillehavet), men med en en-til-en kurs mot US Dollar så trengte vi den ikke.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar