tirsdag 2. februar 2016

Ecuador og til sjøs 1.2-5.2

Mandag 1.2 Til sjøs, kryssende ekvator
Dagen til sjøs var som vanlig ikke så hendelsesrik. Dog skulle vi krysse ekvator om natten, så vi hadde ekvatorkrysningseremoni hvor de som ville kunne bli dynket i slim og kysse fisken, slik at de ble initiert i Ekvatorklubben. Det hele ble myndig ledet av kong Neptun (alias kaptein Hansen).
Ellers ble dagen tilbrakt med soling, Gruble-spill og litt rosevinsdrikking. Det gikk plutselig opp for oss at Rosevinen er tom på sentrallageret så  da begynte jakten på den franske rose. Vi tok  oss rundt i barene og restaurantene ombord for å kjøpe opp restlageret og nå har vi 4 flasker! Da overlever vi vel resten av cruiset.

Vi fikk sertifikat for å ha passert ekvator!

Tirsdag 2.2 Manta, Equador
Manta er kjent som verdens tunfiskhovedstad, og det bærer havna her preg av. Massevis av tunfiskbåter som leverer sin fangst av gulfinnet tunfisk. Noe leveres ferskt og en del ferdig frosset. Byen har 8-10 fiskefabrikker som prosesserer fisken. De fanger mye annet også så restaurantene i byen har sjømat på programmet.

Dagens utflukt gikk til Montecristi

hvor vi fikk se hvordan Panamahattene blir laget.

Det ble selvsagt handlet inn en del hatter. Prisen stiger med tettere veving, men selv de dyreste var ikke avskrekkende (rundt 200 US Dollar, som er Equadors valuta). For de som ikke har anledning til å reise dit så kan denne butikken med webshop på torget i Montecristi anbefales.
Vi fikk også sett på et tradisjonelt Cabuya veveri, hvor Agaveplanten omgjøres til vesker og sekker, samt en tur for å se på hva man kan lage av Tagua-nøtten, som best kan beskrives som en slags plante-elfenben. Hilde og Frode har en nærmere beskrivelse av denne dagen på turvenner.net.

Turen ble avsluttet med et besøk på det lokale museet (Museo del Banco Central) for å lære litt om kulturen til de som holdt til her før spanjolene dukket opp. Dessuten ble det tid til litt sjømat på de lokale strandbarene som absolutt var bra.
Ølet i Equador ble prøvet, og Biela var bedre enn Pilsener!

Onsdag 3.2 Guyaquil, Equador
Guyaquil er Ecuadors største by med rundt 4 millioner innbyggere. Det er også landets største havn beliggende der to elver møtes og renner sammen til Guyas elven. Byen er rundt 70 km fra havet, og det er stor forskjell på høyvann og lavvann. Vår guide Maybelle tar oss med på en rundtur med første stopp i det som er kjent som Iguana parken.

Den har fått det navnet siden det er en hel rekke Iguana øgler som koser seg, rundt statuen av Simon Bolivar (en stor mann på disse kanter også), foran den lokale Peterskirken fra 1924. Deretter var det gåtur over administrasjonsplassen og gjennom byens rådhus som ligner ganske mye på Vittorio Emmanuele galleriet i Milano.

Vi passerte så det mauriske klokketårnet før vi kom ut på Malecon 2000, en nykonstruert elvepromenade langs Guyas-elven. For tyve år siden var det knapt mulig å gå ut i sentrum av Guyaquil, men etter et omfattende restaurerings- og nybyggingsprogram kombinert med omfattende sosiale reformer har byen blitt både vakker og interessant. Vi avsluttet gåturen med en smakebit av Santa Ana åsen, Guyaquils gamleby, som nå nærmest er byens svar på Grünerløkka.

Hipt, kult, med mye kunst, kultur og barer, men det meste kommer ikke igang før på kvelden. Etter en kort lunsj på båten tok vi et par timer på egenhånd i byen som faktisk har svært mye å by på.

En artig ting er at byen ikke har noen metro, men derimot busser som har egne reserverte kjørefelt og stasjoner man må betale for å få slippe inn i. Dette for å sørge for at passasjerene faktisk har betalt når de går på bussen.
Busstasjon i Guyaquil
Dagen ble avrundet med litt gruble og øl fra Panama, korrekt iført Panamahatter!

Torsdag 4.2 Til sjøs utenfor Equador og Peru
En rolig sjødag fylt med soling (og solbrenthet), spising, drikking og et foredrag om Moche-kulturen i nordlige Peru.

Fredag 5.2 Salaverry, Peru
Eller det skulle vært Salaverry. Havnen var stengt på grunn av 2 til 3 meter høye dønninger. Vi synes ikke det så spesielt ille ut, og det gjorde ikke kaptein Hansen heller. Dog er havnesjefen sjef,så i land kom vi ikke. Synd, for vi hadde en interessant utflukt vi skulle ha gjort, med besøk på stedene vi hørte om i gårsdagens foredrag. Nå ble det i stedet mer avslapping og et besøk på broen for å besøke kaptein Hansen.

Svært interessant, og alltid artig å få besøke broen!
Delfinene lekte seg langs skutesiden!