mandag 17. november 2014

Coral Prinicess Cruise på Great Barrier Reef

17-21.11 Vi cruiser på Great Barrier Reef start fra Cairns, Coral Princess, 4 netter

Dag 17, Mandag 17.11 Hovedoppgave: Sove 4 netter i samme seng

Tiden fra hotellet i Melbourne til flyplassen var hele 5 minutter så det gikk veldig greit. Vi ankommer Cairns og blir hentet på flyplassen etter skjema, så slutter plutselig skjema å virke. Det er jo ikke vi vant til. Det skulle vært organisert et sted for vår bagasje slik at vi kunne utforske sentrum av Cairns, men der var noe gått galt, så da sto sjåføren der uten å finne noe sted vi kunne sette bagasjen eller noen oppbevaringsbokser i Cairns som kunne ta store kofferter. Vi kjørte rundt og rundt inntil han kom på at han kjente en resepsjonist som sikkert kunne ordne opp og slik ble det lunsj i Cairns.
Cairns, Queensland
Avreise fra kaia kl. 17.00 og vi er bare 17 personer om bord, så det er plass nok til alle. Det er litt vanskelig å forestille seg hvordan cruiset hadde vært om det var fullbooket. Nå blir det som en privat Yacht med mange hyggelige mennesker.

Yachten
Glassbunnbåten
Coral Princess tar 50 passasjerer.  Båten er ganske enkel men så er det også i følge purseren et ekspedisjonsskip. Vi har satt klokken 1 time tilbake i dag så nå er vi 9 timer etter Oslo. Temperaturen er deilig og kvelden senker seg over Korallhavet, og denne gangen er det Korallhavet!

Dag 18, Tirsdag 18.11 Hovedoppgave: Cruise fra Cooktown til Lizard Island

Dagene ombord begynner med en tidlig frokost klokken 7.
Vegemite Sandwich, kun for spesielt interesserte
Deretter er det tendring til land med vår egen medbrakte glassbunnbåt. Vi ankom Cooktown, samme sted som mannen som har gitt byen navn, nemlig kaptein (egentlig bare løytnant) James Cook. Han ankom 17 juni 1770 etter å ha gått på revet utenfor. Han brukte en uke på å få den lekkende båten til land, og han brukte 48 dager på å reparere. Hvert år har de en stor fest på den 17 juni hvor de holder en ‘reenactment’ av landgangen og deretter en seremoni hvor de overrekker en liten gutt utkledd som skilpadde til de lokale aboriginerne.

Byen er ellers en typisk outback by med en god del gamle bygninger fra 1800 tallet. Her ute river de ikke gamle bygg, men noen blir tatt av de største orkanene som kan dukke opp i sesongen (som heldigvis ikke er før om noen måneder). Det gamle sykehuset ble for eksempel solgt for to bokser øl til de lokale Jehovas Vitner som nå bruker det. Alt dette i følge vår guide Wayne, som også kjører skolebussen, og som hadde mange fakta og gode historier på lager, samt noen ganske dårlige vitser.
Nede i havnen står det igjen noen betongtrinn som ble satt opp når dronningen skulle besøke i 1970. Selvsagt hadde de glemt å regne med tidevannet så dronningen måtte gå på rød løper direkte på tidevannsflaten. Men Rolls’en hennes hadde de kjørt opp fra Sydney! Vi var også oppe på Grassy Hill som nå mere ikke har noe gress men mye bush. På veien så vi en levende Wallabee (endelig!) og den eneste slangen (muligens en tai-pan) vi har sett så langt, men den var død og lå i veikanten. Så kunne vi nyte utsikten på toppen akkurat som kaptein Cook, selv om han lette etter en vei ut gjennom revet. Vår venn Wayne kunne også fortelle at ordet kenguru er en forvanskning av Gangaruu som var svaret fra aboriginerne når kapteinen spurte hva dette merkelige dyret het. Men det skal visstnok bety noe sånt som ‘Hva mener du’ eller bare Hæ?
Cook's Lookout

Dag 19, Onsdag 19.11 Hovedoppgave: Se på fiskene

Det tok 19 dager å få ferie i ordets rette forstand: Sol og bad. Det skal sies at vi må fremdeles opp 06.30.  Nå er vi på Great Barrier Reef og Snorkleutaker er i full gang.
Snorkleutaker jakter på fisk og koraller

I går startet vi forsiktig i Turtle Beach på Lizzard Island. I dag har vi snorklet i Watson Bay (hvor vi møtte en av øglene som har gitt øya navn).

Begge disse lokalitetene var Fringing reefs. Etter lunsj snorklet vi på Ribbon rev nummer 9. (De er nummerert fra 1 til 10). Det store barriererevet er ikke ett rev, slik som vår venn Kaptein Flinders trodde når han gav det navn, men er faktisk mer enn 2800 individuelle rev og 900 øyer noe som gjør det til verdens største korallrevsystem og ett av verdens største økosystemer når det gjelder biodiversitet. Vi er på stadige glassbunnbåtturer og Pål ser på fiskene på denne måten. Det viser seg at vi var litt uforberedt til denne delen. Det går an å kjøpe dykkermaske med optisk korreksjon på internetten, men det visste ikke vi.
Jeg har sett utallige fisker, koraller og utallige farger og det er som å svømme i verdens flotteste (og største) akvarium. Ingen bilder kan yte denne opplevelsen rettferdighet!  Revet består av 1500 arter med fisk (jeg så sikkert 200 av dem i dag), 400 koraller, 240 fugler (de har vi ikke sett noe særlig til), 500 typer tang, 22 hvalarter (disse er det ikke sesong for nå).  Heldige oss som har Debbie som medpassasjer. Hun har tatt alle bildene under vann med sitt Sony undervannskamera og vi har fått noen. Bildene taler for seg selv:
Kjempemusling, bilde © Debbie Pickering
Dag 20, Torsdag 20.11, Hovedoppgave: Se enda flere fisk

I dag var vi på rev nummer 3 og det var nok det aller vakreste, nok et Ribbon reef. Vi var også innom Escape Reef som er et Patch reef slik at vi har vært innom alle de tre hovedtypene av rev.
Når vi snorkler på revet foregår det på følgende måte: Yachten vår sender ut en gummibåt som markerer hvor vi skal legge til og hvor vi senere kan snorkle. Så senkes glassbunnbåten ned på en slag heis som vi siden bruker til bade, snorkle og dykkeplattform. I dag tok Chris vår Trip Director, opp koraller og dyr (fire forskjellige Echinodermer eller pigghuder) som vi kunne kjenne på før han slapp dem ut igjen.
Breadloaf, Pineapple, Black Teat og en til. Alle Sea Cucumbers eller pigghuder.
Innimellom snorklingen blir vi foret med mat og den er veldig god, laget av vår irske stuert. Nå er det snart middag og siden det er torsdag er det også Quizkveld. Under hele Cruiset har vi hatt utrolig fint vær og gode snorkleforhold. Vi har så langt hatt veldig flaks med været på hele denne reisen.