onsdag 28. mars 2018

London - Barcelona via Loire og Bordeaux del 3

Barcelona tirsdag 27 mars

Endelig litt penere vær! 12 grader og skiftende skydekke føltes plutselig som sommer etter all kulda. Vi begynte dagen med innkjøp av 72 timers Barcelona transport kort (men tips: det er mer lønnsomt med 10 klippskort som kan deles av to). Deretter brukte vi metroen til La Sagrada Familia for å sjekke hvor langt de var kommet siden sist.
Gaudi's basilica fra tre forskjellige vinkler

Det var faktisk nye elementer å se, ett nytt sentralt tårn blant annet, så det går da sakte fremover. Vi ruslet derfra nedover Carrer Sardenya og kunne beundre busstasjonen Norte og parken rundt. Vårt forsøk på å sitte ned på et hjørne strandet på en kineser som virket så underlig at vi valgte å gå videre. Alt for mange av lokalkafeene er overtatt av kinesere, og de ser ikke ut til å forstå seg på kundenes behov (eller sprog..) Vi tok trikken ned til Port Olimpic og fant et sted å sitte i solen, Barnabier,  for et par tapas. Siden halve det lokale politiet hang ved disken tok vi det som et kvalitetstegn. Tapasen (croquettas selvsagt) var bra og havsutsikten upåklagelig. Etter lunsj spaserte vi langs strandpromenaden og gjennom La Barcelonetta før vi tok metroen til Passeig da Gracia for å spasere til hotellet. Det ble tid til en miniburger og et glass cava på Vivo Tapas rett ved siden av hotellet. Etter litt hvile var det tid for å møte Stein for en rusletur gjennom bydelen Gracia. Vi stoppet på Placa del Sol før vi ankom restaurant Botafumeriro for et fantastisk sjømatmåltid servert av en stab med hvitkledde filipinos.
Interiør, blekksprut og verdens beste Bunuelos

Kjendisfaktoren på fotografiene var høy, og kvaliteten på råvarene likeså. Kvelden ble rundet av på Crosmas bar.

Barcelona onsdag 28 mars

Hvis gårsdagen var brukbar er dagen idag strålende, med 18 grader og helt blå himmel! Dags for kort arm og caps mot sola og nytelse. Etter et forsøk på shopping på El Corte Ingles, tok vi oss ned til Port Vell for å sitte en time i solen på El Chipiron utenfor kjøpesenteret Mare Magnum

Utsikt til Montjuic
Vi så på havnerundfartbåtene og tenkte at det var en for kort og kjedelig tur til å gjøre. Etter litt mer tenking kom vi på at vi har gjort turen på et tidligere besøk og funnet ut at det ikke var verd det. Vi bestemte isteden for å ta Funicularen opp på Montjuic, for å spise lunsj på restaurant El Xalet de Montjuic, som vi etter et tidligere besøk husket at har fantastisk utsikt over byen.
Mat og utsikt på El Xalet

Terassen var ikke åpnet for sesongen ennå, men vi fikk plass ved panoramavinduet inne. De er fullt fortjent nevnt i Michelinguiden for 2018, for maten var meget bra. Etter lunsj var det tid for å ta Teleferic'en helt til topps for å nyte utsikten fra kastellet.
Utsikt fra Teleferic'en på en klar dag

Vi nøyde oss med en spasertur rundt og så turen ned igjen før vi tok bussen til Pl. Catalunya. Siden vår venn Pelle har foreslått et bytte med Fuet pølser mot kaffe fra Roma måtte vi sette oss for en hvil på baren El Glop mens vi ventet på at delikatesseforetningen Colmado Quilez skulle åpne 16.30. De kjører fortsatt med gammelt system hvor man etter handling må gå til kassen for å betale før man for utlevert varene - men det er varer verdt å ta med seg! Middagen skulle inntas på et helt spesielt sted, og for å komme dir spaserte vi bort Gran Via til Tetuan og videre ned Passeig de Sant Joan til Arc de Triomf for et lite pit stop. Så gjennom Born til dagens middags mål Passadis del Pep. Korridoren til Pep betyr navnet og det er akkurat det man må gjennom før man kommer inn i restauranten.
Korridoren til høyre, samt litt interiør og de berømte rekene

Ingen skilt eller menyer på utsiden så du finner ikke dette stedet hvis du ikke vet om det. Pep serverer fersk sjømat inntil du ikke klarer mer så bring sult (og lommebok for sjømat er jo ikke billig). Men fantastisk godt var det fra tunfisktartar til rekene fra Palamos samt alt det andre. Dette stedet må man bare ha besøkt for å kunne si man har vært i Barcelona!

Barcelona torsdag 29 mars

Denne dagen hadde bare ett formål nemlig endelig å få spist litt Paella! I påvente at det skulle bli lunsjtid foretok vi litt shopping på Sephora og i Corte Ingles sin sportsavdeling. En hvile på plassen utenfor katedralen (hos hotell Colon) ble det også tid til. Utenfor Mercat Santa Catarina så Marit en bod med håndlagde skinnvesker, noe som førte til litt vurdering av veskebehov. Siden temperaturen hadde falt la vi turen om hotellet for å hente litt mer klær før vi dro til Port Olimpic og strandpromenaden der for å spise Paella på Ca la Nuri Platja. Den hadde blitt varmt anbefalt og vi kan skrive under på den anbefalingen.
Forrett og Paella

Klassisk god sjømat paella med reker, sjøkreps, blåskjell og blekksprut, og de hadde en svært god rosevin også med det dessertklingende navnet Sorbet. På vei tilbake dro vi innom veskemakersken og kjøpte en håndlaget skinnsekk og rakk og teste en Sangria på terassen til hotell Condes de Barcelona, med fantastisk utsikt til Gaudi's La Pedrera og Sagrada Familia.

Tidlig tapas middag ble inntatt på Cachitos på Rambla Catalunya, før vi rundet av med en GT på vårt utmerkede hotell.

Barcelona fredag 30 mars
Hjemreise er aldri moro, men vi besluttet å forsøke et eksperiment, nemlig å ta metroen til flyplassen. Vi visste at vi skulle ta linje 5 til Collblanc og bytte til linje 9 i retning syd til Terminal 1. Siden vi hadde 3 dagers metrokort som inkluderer billett til flyplassen så var det verdt et forsøk. Det tok temmelig nøyaktig en time fra vi forlot hotellet til vi var på flyplassen så til en annen gang vil vi nok heller ta taxi som tross alt ikke koster mer enn 35 euro i Barcelona. SAS direkte hjem på SAS Pluss poengbillett, noe som ga god mat, fantastisk sjokolade og en brukbar musserende vin!