tirsdag 17. oktober 2017

Frankrike - Spania Oktober 2017 Arles til Barcelona

Tirsdag Arles via Sanary og Pont du Gard17/10

Vi måtte opp klokken 7, det ble tid til morgenbad, før pakking og frokost på la Canne a Sucre
Deretter gange til Avis for å hente vår Renault Megane. Vi kjørte så til Sanary sur Mer med en litt forvirret fru Frosk (navnet den norktalende GPS stemmen fikk på denne turen). I Sanary ble det lunsj på creperiet le Galion, crepes (selvsagt!) og salat paysanne, samt mimring om hvordan det hadde sett ut sist vi var der, i 1993.
Sanary var like hyggelig nå som sist vi var der
Et tips til alle arkitekter - parkeringshus behøver ikke se stygge ut

Etter kjøring og visitt på Pont du Gard ankom vi Arles via en åker som fru Frosk mente vi måtte innom. Det viste seg at det hadde med hvordan vi stilte inn GPS'en så vi ble litt mer obs på det etter åkerbesøket.
Pont du Gard - Unesco World Heritage og romersk ingeniørkunst på sitt ypperste

Hotell Jules Caesar i M Gallery by Sofitel var veldig hyggelig:
Interiør og eksteriør på hotellet i Arles

Mat, vin og fornøyde gjester på Le Galoubet i Arles

Middag inntok vi på le Galoubet, biff, and og ost. Mange av restaurantene i Arles var stengt så vi flakket litt rundt på jakt etter noe som var åpent. Vi traff et par amerikanere i samme ærend, og etter anbefaling fra eieren av en vinbar (som bare serverte kaldt tiltygg) endte vi på le Galoubet. Det var et topp valg og synd bare at amerikanerne ga opp litt før vi fant det og dermed ikke fikk oppleve godsakene.

Onsdag Albi via Viaduc de Millau 18/10

Frokost Express på hotellet siden frokosten ikke var inkludert. Nydelige croisanter, juice og kaffe som ga næring til morgenpromenade i Arles med den romerske arenaen, det gamle teateret og Konstantins termer som alle utgjør deler av verdensarvsområdet i Arles.
Arles romerske rester og byens mest berømte innbygger

Etter å ha sjekket ut og fått bilen levert fra garasjen, kjørte vi mot Montpellier for å ta A75 over Viaduc du Millau. Fru frosk ville det annerledes så vi tok en avstikker mot Beziers på en for henne ukjent motorvei. Etterhvert kom vi oss til Viaduc'en og ble gledelig overrasket over stoppet der.  Regnet hadde gitt seg og vi kunne se både broa og Tarn-dalen under.
Verdens høyeste motorveibro, Viaduc de Millau i liten og stor skala

Utstilling av Millau's mest kjente produkter (skinnhandsker) og en liten restaurant som serverte lokale spesialiteter som Capucin med andeblodpølse.
Den fineste motorveistopp vi har besøkt, med god lokal mat til en rimelig pris

Suvenir ble innkjøpt og turen fortsatte til Albi.
Biskopens by Albi står ikke overraskende på Unescos Verdensarvsliste
En kan si at biskopen hadde bygd solid....
Som sagt en veldig fin by, med et eget museum for byens store sønn Henri Toulouse-Lautrec

En flott by hvor vi så på biskopens by og tok en Peroni på Pizzeria del Duomo. Middag på hotellet hvor vi delte en foie gras og en oksekjøtt og en svinekjøtt og avsluttet med en overstekt fondant. Til alt ble det drukket Gaillac hvit, rød, søt og musserende.
Her er noen av Gaillac vinene, absolutt verdt et nærmere bekjentskap

Torsdag Cardona i Spania via Andorra og Pyreneene 19/10

Opp 7, frokost utsjekk og kjøring til Andorra. Lunsj på Naudi Montana, i Soldeu.
Andorra er vinterturisme og harryhandel

Coca (ett lokalt flatbrød) med manchego og kroketter. Deretter harrystopp og kjøp av kjøleskapsmagnet i Canillo.
Rein 96, et tydelig bevis på at dette er ekte Harryhandel!

Kjøring gjennom Andorra la Vella og til Spania som hadde en svært sur toller. Videre til paradoren i Cardona som ligger i byens festning.
Paradoren i Cardona, viktig i katalansk historie, noe flagget vitner om
Interiøret på Paradoren, slottsrestauranten nederst

Vin og firemåltid inntatt i salongen. Til middag valgte vi den tradisjonelle  katalanske menyen med lokale viner i slottsrestauranten. Det innbefattet plant annet syltelabber som vel er høyden av katalansk tradisjon. Dessverre hadde vi ikke den helt store appetitten, så alt ble ikke spist opp. Om det var det som fikk servitøren til å servere en kaffe fylt med salt vites ikke, men den ble raskt byttet!

Fredag Barcelona via Perpignan 20/10

Frokost og deretter rundtur på festningen. Kjøring til Perpignan, leting etter bensinstasjon (vi fant en Petror), levering av bil, oppbevaring av bagasje hos vennlig gammel hotellmann.
Perpignan, med kafeen vi spiste på neserst til venstre

Lunsj på kafe Le Vienne, en delt pizza reina, med en Pelforth øl og litt rose. Tog til Barcelona, som var en halv time forsinket. Innsjekk på Gallery, til oppgradert rom (215)
Tapas ble inntatt på Cachitos, sammen med Stein som hadde møtt oss på stasjonen, og GT på CrosMas med Gvine gin ble det også tid til.